
Noorderbrugtracé: impuls voor bereikbaarheid
Impuls voor leefbaarheid
Door de aanlanding van de Noorderbrug richting noorden op te schuiven en een rechtstreekse verbinding met België te maken (Belvédèrelaan) zijn de voorheen drukke Fronten- en Staten- en Hertogsingel verkeersluwer geworden. Hierdoor is de lucht- en milieukwaliteit in grote delen van Maastricht fors verbeterd. Waar nodig is tijdens de aanleg van de nieuwe infrastructuur maatwerk geleverd door de aanleg van geluidsarm asfalt, geluidschermen en dubbel glas voor woningen aan straten die nu drukker zijn geworden.

Ruimte voor het Sphinxkwartier
Door de verlegging van de aanlanding van de Noorderbrug is de binnenstad als het ware vergroot. De entree van het Sphinxkwartier is een stuk aantrekkelijker geworden en het nieuwe stadsdeel is nu veel beter bereikbaar. Dit versterkt de levendigheid in het jonge, bruisende stadsdeel. Tegelijkertijd is er een logische verbinding ontstaan met het achterliggende Frontenpark en Het Radium.

Impuls voor het Frontenpark
Door de realisatie van het Noorderbrugtracé kwam ruimte vrij om de Hoge en lage Fronten via een zogenaamde ‘droge gracht’ onder de Cabergerweg met elkaar te verbinden tot één groot Frontenpark. Het Frontenpark is een tegenhanger van het stadspark aan de zuidkant van de binnenstad: hier vinden wandelaars geen geasfalteerde paden en netjes gemaaid gras. Integendeel: het Frontenpark heeft een ruwe en ruige uitstraling. Met volop ruimte voor evenementen, flora, fauna én cultureel erfgoed.

Inschuifoperatie Noorderbrug
Voor de verlegging van de Noorderbrugaanlanding leverde aannemer Strukton Civiel een technisch hoogstandje van tot dan toe ongekend Nederlands formaat. In de zomer van 2017 schoof Strukton een 180 meter lang en 10 miljoen kilo zwaar brugdeel beheerst en gecontroleerd over een afstand van 21,5 meter op. Voorafgaand aan de inschuifoperatie werd een deel van de oude Noorderbrugaanlanding gesloopt om ruimte vrij te maken voor het nieuwe brugdeel. Verkeer moest twee weken lang omrijden en omfietsen terwijl Strukton Civiel dag en nacht doorwerkte.